شناسنامه و شرح شغل مدیر منابع انسانی
يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۲۳ ب.ظ
بر اساس روش و دیتا بیس O*net
مدیر منابع انسانی مسئول برنامه ریزی، هدایت و هماهنگی فعالیتهای مدیریت منابع انسانی یک سازمان به منظور استفاده استراتژیک از منابع انسانی و برقرار نمودن مواردی نظیر پرداختهای پرسنل، استخدام، خط مشی های پرسنلی و موارد روزانه در این زمینه ها می باشد.
شرح شغل و وظایف مدیر منابع انسانی:
- خدمت دهی به عنوان رابط بین مدیریت و پرسنل شرکت از طریق پاسخ گویی به مسائل، تفسیر و اداره قراردادها و کمک به حل مشکلات کاری
- تجزیه و تحلیل و اصلاح خط مشی پرداختها و پاداشها به منظور تنظیم آنها بر اساس برنامه های رقابتی و اطمینان یافتن از اینکه این موارد منطبق بر قوانین و مقررات باشد
- مشاوره به مدیران در رابطه با مسائل مرتبط با خط مشی هایی نظیر فرصتهای برابر استخدامی، تبعیض های جنسیتی و پیشنهاد برای تغییرات مورد نیاز
- اجرای وظایف پیچیده مرتبط با کارکنان شامل تعدیلات، قضاوت در مشاجرات، اخراج کارکنان و اداره مقررات انضباطی
- برنامه ریزی، هدایت و جهت دهی کارکنان جدید به منظور پرورش گرایش مثبت برای نیل به اهداف سازمانی
- مشخص کردن سمتهای خالی سازمان، انجام مصاحبه استخدامی، انتخاب و جذب متقاضیان استخدام
- برنامه ریزی، هدایت، سرپرستی و هاهنگ نمودن فعالیتهای کاری کارکنان زیر مجموعه که در استخدام، حقوق و دستمزد و روابط کار مشغول به کار هستند
- برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، کنترل یا هماهنگ کردن فعالیتهای امور پرسنلی، آموزش و روابط کار یک سازمان
- نمایندگی سازمان در مباحثات و مذاکرات مرتبط با کارکنان
- اداره امور مربوط به حقوق و دستمزد و مزایا، سیستمهای مدیریت عملکرد ، ایمنی و نیز امور تفریحی
مهارتها:
گوش دادن فعالانه، تفکر در مسائل پیچیده و حساس، ادارک خوب از خواندن، صحبت کردن و مهارتهای نوشتاری، مدیریت منابع پرسنلی، هماهنگ کردن، مهارتهای قضاوتی و تصمیم گیری، مدیریت زمان و درک مناسب و داشتن دورنما در مورد جامعه
تواناییها:
ادراک از طریق ارتباطات شفاهی و توانایی ابراز مسائل به صورت شفاهی، ابراز مسائل از طریق نوشتار، حساسیت و درک وجود مشکل، به روشنی صحبت کردن، تشخیص مشکلات از طریق صحبت و مکالمه، توانایی ارائه کردن دلایل و توجیهات از طریق استقرا و نیز از طریق روش قیاس و دارا بودن چشم انداز نزدیک و قابل دستیابی
فعالیتهای کاری:
ارتباط با سرپرستان، همکاران و افراد زیر مجموعه، حل درگیری ها و مذاکره با دیگران، ایجاد و نگهداری ارتباطات میان فردی، تصمیم گیری و حل مسأله، ارزیابی اطلاعات برای معلوم نمودن اینکه در حیطه استاندارد قرار گرفته باشند، قضاوت در مورد کیفیت مسائل، خدمات و افراد، جمع آوری اطلاعات، تیم سازی و توسعه تیمها، به روز نمودن و استفاده از اطلاعات مفید و کارمندیابی برای واحدهای سازمانی
۹۲/۰۹/۲۴