محمد صفدر

کارشناس مدیریت صنعتی

کارشناس مدیریت صنعتی

محمد صفدر

محمد صفدر
کارشناس مدیریت صنتعتی

با سلام خدمت بازدید کنندگان محترم
این وبلاگ شخصی در زمینه علمی و پژوهشی مرتبط با رشته مدیریت می باشد

mohamadsafdar@gmail.com

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

سوالات مربوط به خود مصاحبه شونده

سه شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۲۸ ق.ظ

سوالات مربوط به خود مصاحبه شونده

 

بزرگترین نقاط ضعف شما چیست؟

وقتی از شما در مورد بزرگترین نقاط ضعف تان پرسیده می شود، راه های مختلفی ،از جمله بیان مهارت هایی که برای این شغل مورد نیاز نیستند، بیان مهارت های بهبود یافته خود و چرخش از موقعیت منفی به مثبت، برای پاسخ دادن وجود دارد.

مهارت های غیر ضروری
یک راه این است که مهارت ها و نقاط قوت کلیدی مورد نیاز برای موفق شدن در شغلی که برای مصاحبه آن آمده اید، را از قبل تحلیل کرده و کمبودهای خود را که تاثیری در موفقیت در این شغل ندارد مشخص کنید. برای مثال اگر برای شغل پرستاری به مصاحبه رفته اید، شما می توانید این نقطه ضعف خود را که در انجام سخنرانی های برای جمع ماهر نیستید را، به مصاحبه گر اعلام کنید. در این مورد شما باید روی نقطه قوت و توانایی خود در برقراری مطلوب ارتباطات دو نفره (با بیماران) تاکید کنید در حالی که مثالی بیانگرسختی سخنرانی در یک جمع بزرگ برای خود را نیز می آورید.

مهارت های بهبود یافته
 مورد دیگر بیان مهارت هایی است که در موقعیت شغلی قبلی خود، آنها را توسعه و بهبود داده اید. با این کار شما به مصاحبه گر نشان می دهید که در صورت لزوم شما می توانید پیشرفت کرده و مهارت های خود را توسعه دهید. شما می توانید سطوح شغلی اولیه خود را برای کارفرما بیان کرده و در مورد مراحل و مراتب سازمانی بعدی که در آنها رشد کرده اید و مهارت های  بهبود یافته خود طی آن، صحبت کنید.

تغییر جهت از موقعیت منفی به مثبت   
راه دیگر تغییر جهت از منفی به مثبت است. برای مثال حساسیت زیاد شما برای کامل کردن پروژه ها یا بررسی چندین باره هر مورد (آیتم) می تواند نقطه قوت شما به حساب بیاید. مثلا شما می توانید داوطلب پستی باشید که وظیفه بررسی انجام به موقع و کامل پروژه ها را برعهده دارد.
یادتان باشد از کلمه " نقطه ضعف " در پاسخ هایتان استفاده نکنید. شما همیشه هنگام مصاحبه روی مثبت ها تمرکز کنید.

تعدادی از نمونه پاسخ ها

  • وقتی روی پروژه ای کار می کنم، فقط نمی خواهم آن را مطابق با مهلت زمانی تمام کنم. در عوض ترجیح می دهم پروژه را به خوبی زودتر از موعد اجرا کنم.

  • داشتن نظم و قدرت سازماندهی خوب، بهترین نقطه قوت من نیست ولی من از یک سیستم مدیریت زمان استفاده می کنم که واقعا به مهارت های سازماندهی من کمک می کند.

  • من عادت داشتم در آخرین لحظه قرار ملاقات های هفته جاری را تنظیم می کردم ولی فهمیدم زمانبندی از قبل  بسیار بهتر و رضایت بخش تر است.

  • من در دوره دانشگاه با محاسبه و حساب و کتاب مشکل داشتم ولی با گذراندن چند دوره آموزشی و گرفتن مدرک آن، توانستم بر این مشکل غلبه کنم.

  • من عادت داشتم روی یک پروژه تا تکمیل کردن آن کار کنم و هیچ پروژه دیگری را قبل از آن شروع نکنم.  ولی حالا یاد گرفتم  که چطور همزمان روی چند پروژه کار کنم و فکر می کنم این کار باعث می شود من در هر کدام خلاق تر و موثرتر باشم.

 
 

بزرگترین نقطه قوت شما چیست؟

«بزرگترین نقطه قوت شما چیست؟» یکی از آسانترین سوالاتی است که در مصاحبه شغلی از شما پرسیده می شود. هنگام پاسخ دادن به این سوال، مهم است که درباره ویژگی هایی که صلاحیت شما را برای شغل مورد نظر افزایش می دهد، صحبت کنید. بهترین راه پاسخ گویی صحبت درباره مهارت ها و تجربیاتی است که مستقیما به شغل مورد تقاضای شما ارتباط دارد.

تعدادی از نمونه پاسخ ها

  • وقتی روی پروژه ای کار می کنم، فقط نمی خواهم که آن را در زمان تعیین شده تمام کنم، بلکه ترجیح می دهم آن را به بهترین شکل زودتر از موعد مقرر به اتمام برسانم.

  • من در هر فصل فراتر از اهداف و میزان تعیین شده، فروش می کردم و هر سال بابت آن پاداش دریافت می کردم.

  • مهارت های مدیریت زمان من عالی است و من فردی منظم، کارآ و در انجام کارها پیشرو و عالی هستم.

  • من به مهارت خود در برقراری ارتباط با مشتری و حل موقعیت های دشوار افتخار می کنم.

 
 

 شما چطور خودتان را توصیف می کنید؟

قبل از مصاحبه به پاسخ هایی برای سوال « شما چطور خودتان را توصیف می کنید؟» فکر کنید. در پاسخ های خود موقعیت شغلی مورد نظرتان، فرهنگ سازمانی شرکت و محیط کار را در نظر بگیرید. جواب تان باید به مناسب نشان دادن شما برای این شغل و این شرکت از نظر مصاحبه گر کمک کند.

تعدادی از نمونه پاسخ ها

 

  • من یک فرد اجتماعی ام. واقعا دوست دارم با تعداد زیادی از افراد مختلف ارتباط داشته و کار کنم.

  • من یک فرد کمال گرا هستم. به همه جزئیات توجه کرده و دوست دارم مطمئن شوم که همه چیز دقیقا درست است.

  • من یک فرد متفکر خلاقم. دوست دارم راه حل های مختلف برای حل مسایل پیدا کرده و ذهن بازی در یافتن بهترین راه انجام کار دارم.

  • من فردی کارآ و کاملا سازمان یافته ام. این من را قادر می سازد تا حد امکان برای شغلم مولد و پربار باشم.

  • من از حل مسایل و یافتن عیوب لذت می برم و به موقع به مسایل رسیدگی می کنم.


 

یک هفته کاری معمول خود را توصیف کنید؟

 مصاحبه کنندگان از فرد متقاضی انتظار دارند درباره آنچه در کار خود انجام می دهند، با جزئیات توضیح دهند. قبل از پاسخ دادن، موقعیت شغلی ای که برای مصاحبه آن آمده اید و نحوه ارتباط دادن شغل های قبلی تان با آن را بررسی کنید. هر چه بیشتر بتوانید تجربیات قبلی تان را به شغل مورد نظر ارتباط دهید، در پاسخ گویی به سوالات موفق تر خواهید بود.

واضح است که صحبت کردن درباره فعالیت های غیرکاری ای که در ساعات اداری خود انجام می داده اید، مطلوب نیست. هرچند برخی متقاضیان این اشتباه را کرده و درباره فعالیت هایی مانند رساندن فرزند خود به مدرسه یا رفتن به باشگاه ورزشی که منجر به تاخیر در وظایف کاری آنها شده - در پاسخ به این سوال مصاحبه- صحبت کرده اند.  

در پاسخ خود روی کارتان تمرکز کرده و به مصاحبه کننده نشان دهید که فردی سازمان یافته (مثال: اولین کاری که در روز کاری اول هفته انجام می دهم، چک کردن پیغام ها و ایمیل ها و برنامه ریزی برای فعالیت های هفتگی ام می باشد.) و کارآ هستید.



 

 آیا شما خودتان را موفق می دانید؟ چرا؟

اگر در مصاحبه شغلی از شما پرسیده شد که آیا خود را فرد موفقی می دانید و چرا، مصاحبه گر می خواهد بداند شما در موقعیت های قبلی خود چه عملکردی داشته اید. شما نباید خودتان را به طور کلی موفق معرفی کنید بلکه باید بدانید که این سوال شروع بحثی در مورد خصوصیات حرفه ای است که دارید و به آن افتخار می کنید یا در مورد برجستگی خاصی است که در یکی از شغل های قبلی خود داشته اید.

آسان ترین بخش پاسخ شما، این موضوع است که شما خودتان را موفق اعلام می کنید. باید با اطمینان به مصاحبه کننده نگاه کرده و با اعتماد به نفس صحبت کنید. وظیفه چالشی تر شما این است که از ادعای خود دفاع کنید.

شما باید رزومه خود را همراه داشته باشید تا در صورت نیاز به آن مراجعه کرده و برای بیان عنوان موفقیت هایتان ،هر چند کوچک، از آن کمک بگیرید.  برای بیان موقعیت ها یا چالش هایی که با آن روبرو بوده اید، مهارت ها و دانشی که در آن قوی هستید و نتایج مثبتی را برای شما به ارمغان آورده است، آماده باشید.

الزامات هدف های شغلی خود را تجزیه و تحلیل و مشخص کنید و روی دارایی های خود ، که مطابق با ویژگی های لازم برای احراز شغل مورد نظرتان است، تمرکز کنید.در کنار موفقیت های شغلی، شما می توانید موفقیت های فردی خود، از جمله یک پدر یا مادر نمونه بودن یا  قهرمان ورزشی بودن، را نیز بیان کنید.



 

آیا با دیگران خوب و راحت کار می کنید؟

با این سوال شرکت ها می خواهند بدانند چطور شما به خوبی با دیگران کار می کنید و شما باید چیزی بیشتر از این جواب که از کار کردن با دیگران لذت می برید - که یک پاسخ استاندارد و رایج است – به آنها بگویید.

پاسخ این سوال یکی از مهارت های نرم شما را نشان می دهد. این مهارت مهمی است حتی اگر در شغل تان نیاز نباشد که ارتباط زیادی با دیگران داشته باشید زیرا این مهارت جزء رفتارهای حرفه ای و شخصی اساسی است. شرکت ها هنگام استخدام در کنار مهارت های سخت (ویژگی های فنی و حرفه ای لازم برای شغل) به مهارت های نرم (از جمله ارتباط با دیگران) هم توجه زیادی دارند.

کارفرماها نمی خواهند افرادی را استخدام کنند که در ارتباط با آنها دچار مشکل شوند زیرا این افراد در محیط کار مشکلات و تعارضات زیادی را بوجود می آورند. این می تواند به این معنا باشد که افرادی که مهارت های ارتباطی قوی نداشته باشند، حتی اگر از توانایی های فنی خوبی نیز برخوردار باشند، در اکثر شرکت ها نمی توانند استخدام شوند.

گسترش پاسخ خود
کارجویان اغلب در پاسخ به این سوال می گویند که " از ارتباط با دیگران لذت می برند " و توضیح بیشتری نمی دهند. هرکسی می تواند بگوید که با دیگران به خوبی کار می کند ولی اثبات این به مدیران استخدامی مهم است.

چطور می توانید از دادن یک پاسخ ناقص دوری کنید در حالی که اثبات کنید که توانایی ارتباطی لازم برای شغل مورد نظر (و یا حتی بیشتر از آن) را دارید؟ شما چه کاری می کنید که فردی مناسب در کار هستید؟ اینها چیزی است که کارفرما می خواهد بداند.

این مهم است که به کارفرمای خود بفهمانید چه مهارت هایی دارید و با زدن مثال هایی از زندگی واقعی خود، نشان دهید چگونه از آنها در محیط کار استفاده می کنید.

کلیدهای پاسخگویی به سوالات
کلید اول این است که انواع ارتباطات و تعاملاتی که برایتان جذاب است یا در آن مهارت دارید را مشخص کنید. علاوه بر مشخص کردن اینکه چطور با مدیران، همکاران، مشتریان و سایرین به خوبی کار می کنید، شما باید در مورد کارهایی که در حین این تعاملات انجام می دهید، صحبت کنید. این هم مثال هایی در این مورد :

  • انگیزه بخشی به زیردستان به منظور افزایش عملکرد

  • توسعه توافقات با مشتریان و تعیین ترجیحات آنها در مورد محصولات و خدمات

  • توجه به نیازهای مشتریان

  • حل تعارضات موجود بین کارکنان یا مشتریان

  • رسیدگی صبورانه و خلاقانه به شکایات مشتریان

  • و ...

کلید بعدی در یک مصاحبه موفق این است که مثال هایی از موقعیت های کاری ای که شما از مهارت های ارتباط با دیگران خود استفاده کرده اید برای مصاحبه گر بیاورید. مثال هایی را بیان کنید که کارفرما متقاعد شود که شما واقعا این نقاط قوت را دارید.

مثال های شما باید چگونگی، زمان و محلی که از مهارت ها و علایق خود استفاده کرده اید و نتایجی که گرفته اید را نشان دهد. البته توجه داشته باشید مهارت ها و علایقی را بیان کنید که به شغل مورد تقاضای شما ارتباط داشته باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۶
محمد صفدر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی