محمد صفدر

کارشناس مدیریت صنعتی

کارشناس مدیریت صنعتی

محمد صفدر

محمد صفدر
کارشناس مدیریت صنتعتی

با سلام خدمت بازدید کنندگان محترم
این وبلاگ شخصی در زمینه علمی و پژوهشی مرتبط با رشته مدیریت می باشد

mohamadsafdar@gmail.com

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

اصطلاحات بیمه

شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۳۲ ب.ظ

» ادعای خسارت (Claim) » وقوع خطر یا پیشامدی که موجب انجام تعهد مالی یا تعهد اساسی بیمه گر شود. 

ارزش باز خریدی (Surrender Value) » در نوع ویژه ای از بیمه زندگی، چنانچه قبل از موعد پرداخت مزایا، بیمه نامه به عللی تداوم نیابد، کمتر از سرمایه ای که در بیمه نامه نوشته شده به بیمه گذار پرداخت می شود، که به آن سرمایه مخفف می گویند. سرمایه مخفف شامل همه بیمه های زندگی نمی شود. بازگشت »

استثنائات (Exclusions) » وقایعی که مشمول بیمه نمی شوند یا از تعهد بیمه گر خارج اند در اصطلاح بیمه، استثنائات بیمه ای نامیده می شوند. بازگشت »

الحاقیه (Endorsement) » نوشته ای است که به بیمه نامه ضمیمه می شود و جزو جدایی ناپذیر آن به حساب می آید. در واقع تغییراتی که بعدا در بیمه نامه به وجود می آید، معمولا از طریق صدور الحاقیه انجام می پذیرد. بازگشت »

بازرس خسارت (Loss Adjuster) » شخص مستقلی است که از شرکت بیمه دستمزد دریافت می کند و برای پاسخ به این پرسشها به بررسی می پردازد: آیا خسارت ادعا شده تحت پوشش بیمه است و مربوط به بیمه گذار شرکت بیمه؟ مقدار خسارت قابل پرداخت چقدر است؟ بازگشت »

بیمه (Insurance) » بیمه عملی است که بموجب آن یک طرف (بیمه گذار) متعهد پرداخت مبلغی به نام حق بیمه می شود و طرف دیگر بیمه گر با قبول مجموعه خطرهایی طبق موازین آماری پرداخت خسارت را در صورت تحقق خطر بعهده می گیرد. بازگشت »

بیمه آتش سوزی (Fire Insurance) » تامین و جبران زیانهایی که بر اثر وقوع آتش سوزی به اموال و دارایی مورد بیمه وارد می شود. بازگشت »

بیمه اتکایی (Reinsurance) » عبارت است از قرارداد واگذاری که بموجب آن شرکت بیمه درصد یا قسمتی از خطرات مورد تعهد خود را بر اساس یک قرارداد اتکایی نزد یک یا چند شرکت بیمه اتکایی، بیمه کند. بازگشت »

بیمه اجباری (Compulsory Insurance) » هر یک از انواع بیمه که به حکم قانون لازم الاجرا باشد. بازگشت »

بیمه از کار افتادگی دایم (Permanent Health Insurance) » در این بیمه نامه، تا زمانیکه بیمه گذار بعلت حادثه یا بیماری قادر به کارکردن نباشد، به وی حقوق پرداخت می شود. این پرداخت معمولا تا هنگام بازنشستگی ادامه می یابد. بازگشت »

بیمه اموال (Property Insurance) » این نوع بیمه ها، اموال مشخصی را که ممکن است بر اثر حوادثی همچون آتش سوزی، طوفان یا دزدی زیان ببینند یا خراب شوند، تحت پوشش قرار می دهد. بازگشت »

بیمه باربری دریایی (Marine Insurance) » خسارت وارد شده به محموله وسایل حمل و نقل در هنگام بار گیری و تخلیه، با این بیمه تحت پوشش قرار می گیرد. بازگشت »

بیمه با سرمایه افزایشی (Increasing Term Insurance) » در این نوع بیمه نامه زندگی، سرمایه بیمه نامه با گذشت هر سال بر اساس درصد معینی از سرمایه اولیه افزایش می یابد. این بیمه نامه برای افرادی طراحی شده است که به دلیل افزایش سالیانه حقوق، توانایی پرداخت حق بیمه بیشتری دارند و ارزش زندگی آنان هم رو به افزایش است. بازگشت »

بیمه بدنه کشتی و هواپیما (Aviation and Marine Transport) » این بیمه خسارت وارد شده به کشتی و هواپیما را تحت پوشش قرار میدهد. بازگشت »

بیمه تمام خطر (All Risk Insurance) » در این نوع بیمه، تمامی موارد محتمل در وقوع خسارت تحت پوشش شرکت بیمه قرار می گیرد، بغیر از مواردی که در بیمه نامه استثنا تلقی شده است. بازگشت »

بیمه جامع (Comprehensive Insurance) » بیمه نامه ای است که مجموعه ای از خطرهای مشخص را تحت پوشش می گیرد. بازگشت »

بیمه جایگزینی کهنه با نو (New-for-old) » این پوشش برای مواردی است که شی صدمه دیده با شی نو جایگزین شود و بیمه گر هزینه استهلاک و استفاده از شی کهنه را از خسارت پرداختی کسر نکند. بازگشت »

بیمه حوادث شخصی (Personal Accident Insurance) » در این بیمه نامه چنانچه بیمه شده در حادثه ای مجروح شود، بیمه گر مبلغ مشخصی را به وی پرداخت می کند. همچنین اگر حادثه به معلولیت منجر شود بر اساس نوع آن، پرداختها بصورت هفتگی، دوره ای یا یکجا انجام می گیرد. بازگشت »

بیمه درمان خصوصی (Private Medical Insurance) » هزینه های معالجات پزشکی با این بیمه نامه قابل پرداخت است. بازگشت »

بیمه درمانی گروهی (Group Permanent Health Insurance) » بیمه ای است که کارفرمایان اخذ می کنند، تا کارگران یا کارکنان را در قبال هزینه درمان بیماریها تحت پوشش قرار دهند. بازگشت »

بیمه زیان پولی (Pecuniary Loss) » این نوع بیمه هر نوع زیان مالی را که ممکن است به علت اختلال در فعالیت اقتصادی و وامهای رهنی اتفاق افتد تحت پوشش قرار میدهد. بازگشت »

بیمه ساختمان (Building Insurance) » بیمه نامه ای است که بنای خانه یا دیگر ساختمانها را در قبال خطرهای متعدد تحت پوشش قرار میدهد. بازگشت »

بیمه شده (Insured) » شخصی است که حیات یا سلامت او موضوع بیمه قرار میگیرد. بازگشت »

بیمه شکست ماشین آلات (Mechanical Breakdown Insurance) » پوشش هزینه خراب شدن ماشین آلات، اتومبیل و لوازم منزل، با این بیمه انجام میگیرد. بازگشت »

بیمه گذار (Policyholder) » شخصی که قرارداد بیمه را منعقد و پرداخت حق بیمه را تعهد میکند. در بیمه های اموال و مسئولیت بیمه گذار مشخص است، اما در بیمه های اشخاص گاهی بیمه گذار یک شخص یا یک موسسه است و بیمه شدگان، اشخاص دیگری میباشند. بازگشت »

بیمه گر (Insurer) » شرکت یا موسسه مجازی است که طبق قانون و مقررات مملکتی و ضوابط فنی به عملیات بیمه گری، یعنی قبول ریسک و تعهد جبران خسارت یا پرداخت سرمایه بیمه، اشتغال می ورزد. بازگشت »

بیمه عمر گروهی (Group Life Insurance) » بیمه نامه ای است که همزمان تعدادی از کارکنان یا کارگران یک ساختمان را تحت پوشش قرار می دهد. این نوع بیمه معمولا در گروههای کارفرمایی و کارگری رایج است و کارفرما، کارگران را به میزان چند برابر حقوق آنان، بیمه عمر به شرط فوت می کند. بازگشت »

بیمه عمر زمانی نزولی (Decreasing Term Insurance) » طبق شرطی که در برخی از بیمه نامه های زندگی قید می شود، سرمایه بیمه نامه با گذشت هر سال به مقدار مشخصی کم می شود، تا در نهایت به صفر برسد. این شرط برای کسانی مفید است که با گذشت زمان نیاز آنان به پوشش بیمه ای کم می شود. بازگشت »

بیمه مسئولیت (Liability Insurance) » در این نوع بیمه، شخص می تواند متناسب با حرفه و شغل خود مسئولیت خود را با خرید بیمه نامه مسئولیت تحت پوشش قرار دهد. بازگشت »

بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری (Motor Insurance) » این بیمه مسئولیتهای قانونی ناشی از استفاده از اتومبیل را که بر اثر زیان و خسارت به دیگر افراد وارد می شود، تحت پوشش قرار می دهد. بازگشت »

بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان (Employers Liability Insurance) » پوشش کارفرمایان در مقابل خسارتهایی که از طرف کارکنان اداری یا کارگران آنان در حین یا به مناسبت آن به اشخاص ثالث وارد شود. بازگشت »

بیمه مستمری عمر (Annuity) » نوعی بیمه عمر که بموجب آن بیمه گر با دریافت حق بیمه (بطور یکجا یا با اسقاط) متعهد پرداخت مستمری تمام عمر یا مستمری تا مدت معین می شود. بازگشت »

بیمه مشترک (Co-insurance) » عبارت است از اجتماعی بین بیمه گر و بیمه گذار که بمنظور پوشش مورد بیمه، هر یک به نسبت معینی پس از احتساب کاستنی ها، تقسیم ریسک می نمایند. بازگشت »

بیمه نامه (Policy) » سندی است که به امضای بیمه گر و بیمه گذار میرسد و تجلی و تظاهر قرارداد بیمه می باشد. بازگشت

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۳
محمد صفدر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی