اصول اخلاق حرفه ای صنعت بیمه
شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۲۸ ب.ظ
اصول اخلاق حرفه ای صنعت بیمه (مصوب شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران) کلیه فعالان صنعت بیمه به به اصول اخلاقی زیر متعهد هستند: پایبندی به مقررات و تعهدات - احترام و توصیه به رعایت قانون و مقررات و عدم تلاش برای بی اثر کردن آن ها. - برخورد با همکاران و واسطه هایی که از طریق غیر اخلاقی از جمله پرداخت رشوه به بازاریابی می پردازند. - عدم چشم پوشی بسبت به تخلف دیگران و همکاری برای کاستن هر گونه فساد. - پایبندی به قول و تعهد خود و وفاداری به عهد و توافقات و قراردادها چه قانون بر آن ناظر باشد چه نباشد چه آشکار باشد چه پنهان. - پرداخت به موقع خسارت مطابق آنچه در قرارداد آمده است. - رعایت و حمایت از رقابت آزادانه و عادلانه و پیروی از اصول بیمه گری به ویژه در تعیین نرخ و شرایط. عدالت و انصاف - تعیین دستمزد همکاران به صورت منصفانه و پرداخت کارمزد نمایندگان و کارگزاران طبق ضوابط. - رفتار منصفانه با مشتریان و طرفهای تجاری در همه جوانب. - پرهیز از به چنگ آوردن اطلاعات تجاری با ابزار غیر اخلاقی و غیر صادقانه. - تعیین نرخ حق بیمه بر پایه اصول فنی معقول منصفانه و درخور شرایط بیمه بدون تاثیر از رقبا.
شفافیت و صداقت - صداقت و راستی در مبادله اطلاعات و نیز خودداری از عرضه گزارشات فریب دهنده، پنهان کاری و حذف هدفمند برخی ار اطلاعات. - خودداری از ارائه ی اطلاعات نادرست در تبلیغات و اطلاع رسانی. - انتشار مستمر اطلاعات دقیق مالیو ویژگیهای حرفه ای خود به صورت واقعی. - اطلاع رسانی به موقع به بیمه گذاران نسبت به بروز هر گونه تغییرات موثر در ادای تعهدات. - توجیه کامل مشتریان نسبت به شرایط پوشش بیمه و محدودیتهای دریافت خسارت. - برقراری روابط شفاف با مشتری بگونه ای که امکان هیچ گونه سوء استفاده نباشد. حفظ کرامت انسانی - خودداری از تقدیم و دریافت مسرفانه هدیه و برگزاری بیش ازحد برنامه های سرگرمی و تفریحی برای طرفهای تجاری. - انتخاب همکارانی که به اصول اخلاق حرفه ای متهدند و از هر گونه آلودگی به ارتشاء و پرداختهای غیر موجه مبرا می باشند. - محترم دانستن و حفظ حریم خصوصی مشتریان، همکاران و رقبا. رعایت حقوق اجتماعی - احترام به منزلت و حقوق انسانی و شهروندی افراد و پاسداری از آن. - احترام به فرهنگ، ادب، رسوم و اعتقادات مشتریان. - سلوک و عدم کینه توزی با منتقدانی که سخن از نقض قانون و مقررات می گویند و عملکرد ها را نقد می کنند. - مقابله با پولی شویی و هرگونه فعالیت دیگری که پشتیبان بزه های سازمان یافته باشد. - پاسداری از طبیعت، محیط زیست و توسعه پایدار. - همکاری با سازمانهای مردم نهاد و حمایت از آن دسته از تدابیر عمومی که سبب تقویت توسعه صنعت بیمه می شود. - پذیرش شکایت مشتریان و نظارت مقامات مجاز. - احترام به حقوق مالکیت مادی و معنوی رقیبان.
۹۳/۰۲/۱۳